B.A.P voor Dazed & Confused magazine

Translator: Diana & Nathália
Original post: http://www.bapyessir.com/2014/06/bap-for-dazed-confused-magazine.html

Om de lancering van onze zuster site - die live ging dit weekend - te vieren, onderzoeken we vandaag de culturele invloed en innovaties van de meest spannendste creatieven van het land. Ontdek de K-pop wereld door nieuwe interviews met B.A.P, Taeyang en 4minute, ontmoet Snowpiercer actrice Ko Ah-sung en krijg een steelse blik op het online leven van Noord-Korea. Kom terug voor meer gedurende de dag.

Bang Yongguk probeert een achter-de-pooltafel schot in de Brixton Academy groene kamer. Het gaat niet echt volgens plan maar de medeleden van B.A.P - Korea's meest vooruitstrevende hiphop boy band - maken aanmoedigende geluiden. Het 6-tal zijn in de stad om in de venue met een capaciteit van 5000 man te spelen en hun video te filmen voor hun nieuwe single "Where are you? What are you doing?" langs de Thames. Ze werden nat maar, zoals de 20-jarige Youngjae zei, ze werden niet gehinderd maar opgewonden.

Het enthousiasme van de 6 is besmettelijk. Ze zijn nog steeds zo ingepakt en creatief met B.A.P als nooit te voren, ongebruikelijk voor een boyband, ongeacht hun nationaliteit. Ze maakten hun debut in 2012 met de opwindende, agressieve stomp van "Warrior", en na een meedogenloos productief paar jaar, scoorde de band eerder dit jaar hun eerste overwinningen op Koreaanse muziek shows met de stijgende midtempo "1004 (Angel)". Een scene van de gelijkaardige pop-hip hop boyband BIGBANG's anthemische "monster", bracht B.A.P in publiek bewustzijn en ze lanceerden First Sensibility, hun eerste full-length album, naar de 1ste plaats op Koreaanse charts.

Een hectische agenda betekent dat voor B.A.P geraken - met hun leder-beklede ledematen die piepen over een lederen sofa - een enorme taak is geweest. Zelfs nu dat we aan het filmen zijn, zijn de 6 leden geaard, verlegen en gemoedelijk met flitsen van zelfverachting. Daehyun - wie spectaculair struikelde op het podium in NYC tijdens "Punch" - schudt zijn hoofd. "Ik was te opgewonden", zegt hij treurig terwijl Himchan en Youngjae hun grijns onderdrukken. "Het was echt genant".

Zelo - die later met veel zelfvertrouwen zijn achterwerk schudt naar uitzinnige fans - is stiller. "Ik ben niet goed met woorden, wanneer ik praat mis ik mijn punt. Ik praat uiteindelijk over iets anders!" Ondertussen discusseert Yongguk over kunst, de Picassos en Gauguns die hij zag in MOMA. "Hun persoonlijke invloeden en hun manier van uitdrukken is een hulp voor me. En wanneer ik moe ben, relaxen kunst en films me" legt hij uit. Foto's worden genomen, de tijd vliegt voorbij, het gillen van de tiener meisjes (en een handvol fanboys) in de hoofdkamer versterkt. Er is een perfecte maar vereenvoudigde set - dansers, video achtergronden, meerdere kostuums, geen pyrotechniek - te leveren, maar de komende dagen willen ze weer praten.
Je werkte met songwriters en producenten voor het BADMAN EP en nu ook voor First Sensibility, hoe is je niveau van input verandert in de loop der tijd?
Bang Yongguk: Ik heb geprobeerd om continu iets bij te dragen. All de B.A.P albums zijn kostbaar maar ik ben meer gehecht aan BADMAN omdat ik de rol van producent ervaren heb en geleerd heb over het gehele proces. Ik was toen heel erg beïnvloed door sociale moeilijkheden, daarom is de boodschap misschien sterker en de muziek ruiger en directer. Met First Sensibility kon ik mezelf uitdagen om verschillende genres te verkennen en - door de ervaring bij BADMAN - bij te dragen bij de video's, beeld en kunstwerken. Ik ben nog steeds aan het leren maar ik beloof om volwassener te worden en daardoor muziek gevuld met mijn stijl te produceren.

Ondanks dat je serieus en stil overkomt, een lichtere kant komt tevoorschijn rond mensen zoals Himchan en Jongup. Wat is er met hen dat je aan het lachen maakt?
Bang Yongguk: Ik zie mezelf niet als een plezierig persoon maar bij degene die me goed kennen, verander ik in een jong kind! (lacht)
Ze accepteren me en ik heb de drang niet om afstandelijk te zijn of om me beter voor te doen. B.A.P - Himchan en Jongup in het bijzonder - zijn degene waarmee ik alles deel en we weten hoe we elkaar blij moeten maken. Himchan is altijd al cool geweest en oprecht in een onvoorspelbare zin, wat me aan het lachen maakt. En je weet nooit over welk buitengewoon onderwerp Jongup zal praten, hij maakt me aan het lachen zonder dat ik het me realiseer.
 Yongguk is niet alleen de leider maar ook de kern van B.A.P. Ik hang af van hem en wou erkenning krijgen  voor mijn vermogen als vocalist en wou dat Yongguk wist dat ik goed volwassen ben geworden.” – Jung Daehyun
Eerder dit jaar sprak je over je leden op podium en beschreef je Daehyun als "gevoelig", wat interessant is omdat hij meer overkomt als luid en plezierig dan gevoelig. Wie is de Daehyun die we nog niet gezien hebben?
Bang Yongguk: Daehyun is een onvervangbare, talentvolle vocalist. Voor de camera is hij heel vrolijk en brutaal dus mensen denken dat hij luid en speels is maar dat is maar een deel van zijn karakter. Daehyun is vroeg volwassen geworden, hij is iemand die zorgt voor anderen door hen alles te geven en hen volledig te vertrouwen. Ondanks dat hij een zacht hart heeft, wanneer hij zich sterk voordoet, voel ik me trots maar ook medegevoelend. Daehyun vindt het niet leuk om zwak over te komen dus deze gevoelige kant zal misschien alleen gezien worden door ons maar ik hoop dat met onze steun hij net zo sterk zal worden als zijn krachtige stem.

Yongguk nam zijn tijd om eerder dit jaar tijdens een show elk lid te vermelden en je werd heel emotioneel ...
Jung Daehyun: Yongguk is niet alleen de leider maar ook de kern van B.A.P. Ik hang af van hem en wou erkenning krijgen voor mijn vermogen als vocalist en wou dat Yongguk wist dat ik goed volwassen ben geworden. Door de hele tijd samen te zijn, is het genanter om dingen te zeggen zoals 'dankje, 'sorry', 'ik hou van je'. Ik ben dankbaar maar ik voelde me beschaamd omdat ik niet in staat was om hem te benaderen toen ik gefaald had om mezelf uit te drukken omdat ik voelde dat hij het hoe dan ook wist. Het opbiechten op podium maakte Yongguk's gevoelens een stuk sterker omdat hij zichzelf meestal niet zo bloot geeft. Het voelde alsof ik alles bereikt had met hem die stil over ons keek met zijn waarheidsgetrouwe stem.

Je hebt tijd gehad om gewoon te worden aan First Sensibility ... welke tracks springen er nog steeds uit voor je?
Jung Daehyun: "BANGX2"! De vocale training was moeilijk maar ik had een groot gevoel van voldoening. "Body & Soul" was eerst ook moeilijk omdat het een sexuele atmosfeer bevat en ik dat niet gewoon ben. Ik deed extra mijn best om een zachte atmosfeer te creëren die samensmolt met het lied en de reactie van de fans was heel erg goed.

B.A.P werkt hard om hun dromen te verwezenlijken maar het is non-stop, zelfs als 1 van jullie ziek of vermoeid is. Gaat de gedachte van een burn-out ooit door je hoofd?
Jung Daehyun: Door de strakke agenda kan ik heel moe zijn en me fysiek niet goed voelen maar ik krijg geen stress of voel me bedrukt. Op het podium voel ik me energiek, het is een plek waar we ons bestaan en onze overtuiging kunnen tonen en we willen ons best doen. Ik heb een verantwoordelijkheid tegenover de mensen die ons komen zien en het gejuich en de energie na een optreden is het grootste geluk dat ik kan hebben!

Ondanks dat Himchan veel foto's neemt, heb je ook een camera meegebracht ...
Yoo Youngjae: Ik ben de onzichtbare fotograaf van B.A.P! (lacht) Ik voel me er tot aangetrokken want naast het vastleggen van een moment is het ook een weerspiegeling van mezelf op dat moment. Als ik een foto van iets neem dan betekent het dat ik het belangrijk vind. Het toont waarover ik pieker, waarin ik geïnteresseerd ben en wat me stuurt.

Je omschreef jezelf als de 'spraakzame, intelligente' rond je debut in 2012. Wie is de Youngjae van 2014?
Yoo Youngjae: Ik ben er zeker van dat de Youngjae van 2014 verschilt van de oude Youngjae. Ik vond het moeilijk om mijn echte gevoelens uit te drukken, die kant van me leek koud en iemand zou er gekwetst door kunnen voelen. Eerst dacht ik, 'waarom begrijpen ze mij niet?'. Maar ik realiseerde me dan dat een relatie niet gevormd wordt in 1 moment, ik moet altijd mijn overtuiging en genegenheid overbrengen. Dus dit jaar beloofde ik dat aan diegene rond me. Het is nog steeds genant en onbekend maar ik doe mijn best. Ik zou zeggen dat de 'Youngjae van 2014' niet bang is om een stap dichter te zetten naar mensen met een warme waarheid.
We verbergen niets voor elkaar. We staan zo dicht bij elkaar dat we exact weten wanneer je zorgzaam moet zijn voor elkaar.” – Zelo
Je zei dat jullie eerste single "Warrior" B.A.P het meest vertegenwoordigde. Maar we hebben niet echt iets gezien zoals dat op het album. Is het een stijl waarnaar je graag zou terugkeren? Of is vooruitgang belangrijker?
Yoo Youngjae: Ik voel nog steeds dat "Warrior" B.A.P maximaliseerde op het vlak van muziek en boodschap maar we hebben veel geleerd en zijn volwassener sindsdien. Muziek en de maatschappij veranderen constant dus de verhalen die we mensen vertellen en de mensen die luisteren zullen ook veranderen. Ik wil een gelijkaardig concept niet herhalen met het excuus om bij mijn stijl te blijven maar wil in plaats daarvan liedjes zingen over liefde, plezier, woede, verdriet en verlangen waarmee iedereen zich kan identificeren.

Zou je ooit overwegen om je Janggu (traditionele stijl van Koreaans drummen) vaardigheden mee te brengen naar een live show? Jij en de band die een 'free jazz' jam hebben, zou redelijk cool zijn.
Kim Himchan: Ik heb recent op TV op de Janggu gespeeld en ik denk dat veel mensen dachten dat het indrukwekkend was. Ik oefende elke dag voor een paar weken maar ik voelde me beschaamd dat ik de ware charme niet volledig kon tonen. Als we Janggu of andere traditionele muziek zouden kunnen toevoegen dan zou het in een totaal ander optreden veranderen. Om dat voor te bereiden, zal ik volledig terug moeten gaan naar de zone!

Je positie als moodmaker/gezicht kan soms betekenen dat wat je bijbrengt tot B.A.P als talent oneerlijk over het hoofd wordt gezien. Yongguk zei zelfs dat de B.A.P liedjes niet helemaal gebruik maken van je vocale vaardigheden. Hoe sta jij hier tegenover?
Kim Himchan: Ondanks dat ik zei dat ik het gezicht van B.A.P ben, het was gewoon een grapje. Ik moet nog steeds veel leren op het vlak van muziek dus wil ik een unieke rol vinden door verschillende dingen uit te proberen in plaats van mijn positie te beslissen. Het woord 'gezicht' is een leuk compliment maar het is hoofdzakelijk een kans om te schitteren. Om die kans te grijpen, moet ik mijn vaardigheden ontwikkelen. Ik denk dat ik een speciale vocale stijl heb maar wanneer ik de leden zie oefenen zonder dat ze zich realiseren hoe moe ze zijn, denk ik 'je kan alleen verbeteren als je zo hard probeert'. Ik zal groeien dus kijk uit naar de 'zanger van B.A.P, Himchan'.

We hebben je dat vrolijke Chanel/Chanie t-shirt zien dragen ... zou je willen ontwerpen als je de kans had?
Kim Himchan: Natuurlijk! Het symbool werd gecreërd omdat ik vond dat het er leuk uitzag maar nu komen sommige mensen met zo kleren of juwelen die ontworpen zijn als 'Chanie'. Het zou leuk zijn om de outfits van B.A.P te ontwerpen of mijn eigen merk te lanceren. Ik heb nog niets gedacht aan een hoofd concept voor mijn eigen merk maar de kleren waarin ik geïnteresseerd ben gaan van straat-mode tot semi-casual, dus zou ik graag dingen in die stijl ontwerpen.

Daehyun hintte ons dat je luid droomt maar is er een periodieke droom of nachtmerrie die je hebt?
Kim Himchan: Wanneer ik moe ben, krijg ik soms nachtmerries.  Ik had onlangs een enge droom waarbij we allemaal aan het wegrennen waren van iets dat ons achtervolgde. In de droom renden de dansers en het personeel met ons mee. Het is misschien omdat ik de jongere leden strips zie lezen of tekenfilms zie kijken met enge personages.

Jij (en Zelo) werken de choreografie voor "1004 (Angel" uit. Hoe ga je te werk? Is het intuïtief of zorgvuldig stap voor stap uitgepland?
Moon Jongup: Zelo en ik bedachten de intro dans omdat we voelden dat we iets nodig hadden om de aandacht van het publiek te trekken vanaf het begin. We probeerden verschillende choreografiën uit om de emotie van het lied te creëren en ondertussen onze individualtieit high te lighten. Ondanks dat we verschillende stijlen hebben, vonden we een manier om die te mixen met elkaar. Het voelde alsof ik het optreden aan het ontwerpen was en niet alleen het dans dus als ik de kans heb, wil ik meer bijdragen aan de B.A.P's optredens.

Je liefde voor manga/anime is gekend. Als je de kans had om 1 karakter van eender welk verhaal of film uit je favorieten te vertolken, wie zou het zijn?
Moon Jongup: Olaf van Frozen! Zijn posiviteit is gelijkaardig aan het mijne en het concept niet weten van het onmogelijke is heel erg aantrekkelijk. Ik vond de film leuk gedurende zo een lange tijd dat ik zelfs heb geprobeert om zijn stem te imiteren. In het verleden probeerde ik Haunter van Pokémon te imiteren. Het is spijtig dat de meeste Pokémons geen tekst hebben maar alleen bepaalde geluiden. Ik kan mijn best doen om ze te imiteren als je wilt! (lacht)

Ondanks dat je bijna 18 bent, willen sommige BABYs (B.A.P's fan leger) dat je voor altijd de onschuldige Zelo van jullie debut blijft. Hoe hoop je dans je fans je overgang naar volwassenheid behandelen?
Zelo: Doordat ik de jongste ben en van alle hyungs adoratie krijg, voel ik niet dat ik aan het opgroeien ben. Voor een lange tijd denk ik dat ik tussen de 2 stadia zat, naar de professionele wereld kijkend door de ogen van een jongen. Soms maak me zorgen of ik wel de juiste keuzes zal maken maar ik wil een goede volwassene zijn om alle liefde terug te geven die ik al heb ontvangen. De natuurlijke ik zal niet veranderen dus ik denk dat er niets is waar de fans zich zorgen over moeten maken. Het zou leuk zijn als ze me kunnen zien opgroeien en trots kunnen zijn.

Je hebt al lyrics geschreven maar we moeten nog steeds de uitkomst ervan zien ...
Zelo: Ik ben nog steeds aan het leren om mijn eigen stijl te vinden! Ik ben geïnspireerd door nieuwe omgevingen maar tijdens de tour heb ik niet echt tijd om te schrijven. Normaal gezien toon ik ze aan Yongguk die me helpt. Ik nam zijn advies om memo's te houden bij het monteren. Soms inspireren dagdagelijkse gedachten me en ik zou ze vergeten als ik geen memo's bij zou houden! Ze zien er misschien niet speciaal uit maar voor mij zijn ze zoals een schatkist. Ik kan nog geen lyrics schrijven waarmee ik tevreden ben dus laat ik ze achter maar ik geloof dat het niet lang meer zal duren voordat je naar mijn woorden kan luisteren.

Je hyungs plaagden je veel in de vroegere dagen en je zou het laten maar nu heb je neiging dat niet meer te doen ...
Zelo: Normaal gezien plagen de leden me door in mijn wangen te knijpen of mijn t-shirt omhoog te doen op podium, maar niets serieus. Wanneer ik niet in een goede conditie of in een humeur ben waarbij ik ze een  koekje van eigen deeg wil geven, zeg ik hen oprecht dat ze moeten stoppen dus er zijn geen misverstanden. De hyungs spelen alleen met me omdat ze denken dat ik schattig ben, ze zorgen meer voor me dan dat ze grappen uithalen. Eigenlijk verbergen we niets voor elkaar. We staan zo dicht bij elkaar dat we weten wanneer we zorgzaam moeten zijn voor elkaar.

© dazedigital.com | bapyessir.com #Yukiko (Dutch)

No comments:

Post a Comment